Dospievanie je vývojové obdobie, počas ktorého si jednotlivci osvojujú zdravotné správanie, ktoré ovplyvňuje ich celoživotné zdravie a riziko ochorenia.
Predpokladalo sa, že socioekonomický status, sociálno-kultúrne hodnoty a stres zohrávajú úlohu v tejto asociácii, ale len veľmi málo štúdií skúmalo, ako tieto faktory vzájomne súvisia a vysvetľujú rozdiely v správaní zdravia v dospievaní.
Na vyriešenie tohto problému sme na národnej vzorke 1 830 stredoškolákov žijúcich v štyroch najväčších mestách Chorvátska hodnotili sociálno-ekonomický status mládeže, sociálne-kultúrne hodnoty, úroveň životného stresu v siedmich doménach a zdravotné správanie.
Modelovanie štrukturálnych rovníc skúmalo, do akej miery stres sprostredkúva účinky socioekonomického statusu a sociálno-kultúrnych hodnôt na pozitívne a negatívne zdravotné správanie.
Ako sa predpokladalo, úrovne stresu významne sprostredkúvali asociácie medzi sociálno-ekonomickým postavením mládeže, sociálno-kultúrnymi hodnotami a zdravými a nezdravými návykmi.
Okrem toho, zatiaľ čo lepší socioekonomický stav predpovedal menej stresu, väčšia sociálno-kultúrna hodnota dosiahnutia „dobrého života“ predpovedala viac stresu.
Viac stresu sa zase spájalo s menším množstvom zdravého správania u mužov aj žien a viac nezdravého správania u mužov.
Socioekonomický status a sociálno-kultúrne hodnoty teda zrejme ovplyvňujú úroveň stresu, čo môže následne ovplyvniť zdravotné správanie adolescentov a potenciálne aj ich celoživotné zdravie.
(Stress Health. 2019 Apr;35(2):217-224)
Čo je veda a ako jej porozumieť?
LIcencia publikovaného článku, pravidlá zdieľania a použitia