Zavedenie zdravých stravovacích návykov v ranom veku je kľúčové, pretože stravovacie návyky v detstve vedú k dospelosti.
Cieľ: Účelom tohto systematického prehľadu bolo identifikovať faktory spojené s úspešnými intervenciami v oblasti nutričnej výchovy vykonanými u detí a publikovanými v rokoch 2009 až 2016.
Zdroje údajov: Pomocou usmernení PRISMA (preferované položky podávania správ pre systematické preskúmanie a metaanalýzu) boli identifikované relevantné štúdie prostredníctvom databáz PubMed, Web of Science, ScienceDirect a ERIC (Informačné centrum vzdelávacích zdrojov). Výber štúdie: Zahrnuté boli štúdie publikované v angličtine v rokoch 2009 až 2016, ktoré zahŕňali intervenciu nutričného vzdelávania u detí vo veku 2 až 19 rokov. Prehľadové články, abstrakty, kvalitatívne alebo prierezové štúdie a štúdie zamerané na deti so špeciálnymi nutričnými potrebami boli vylúčené.
Extrakcia údajov: Štyria autori skrínovali a určovali kvalitu štúdií pomocou systému GRADE (Grading of Recommendations Assessment, Development, and Evaluation) a extrahovali údaje z článkov.
Analýza údajov: Zahrnutých bolo 41 štúdií: 7 cielene pre deti predškolského veku, 26 pre deti zo základných škôl a 8 pre deti zo stredných škôl. Celkovo 46 % splnilo svoje primárne ciele intervencie v oblasti nutričného vzdelávania, zatiaľ čo zvyšok splnilo svoje stanovené ciele alebo ich nedosiahlo čiastočne.
Výsledky: Úspešné intervencie zamerané na školské deti zapojili rodičov prostredníctvom osobných stretnutí, identifikovali špecifické správanie, ktoré sa má zmeniť, a zaistili vernosť školením učiteľov alebo náborom školených odborníkov na vykonanie intervencie. Okrem toho umožnili primerané dávkovanie s trvaním zásahu najmenej 6 mesiacov a využívali aktivity primerané veku.
Závery: Zásahy s viaczložkovým prístupom, ktoré boli primerané veku a primeranej dĺžky (≥ 6 mesiacov), ktoré zapájali rodičov a ktoré zaisťovali vernosť a správne zosúladenie medzi stanovenými cieľmi, intervenciou a požadovanými výsledkami, mali väčšiu pravdepodobnosť úspechu.
(Nutr Rev. 2018 Aug 1;76(8):553-580)
Čo je veda a ako jej porozumieť?
LIcencia publikovaného článku, pravidlá zdieľania a použitia