Alzheimerova choroba (AD) je charakterizovaná hlavne poklesom kognitívnych funkcií, ako je pamäť a učenie, ktoré majú vysokú prevalenciu a slabú účinnosť liekov v liečebných režimoch.
Systematický prehľad a metaanalýza randomizovaných kontrolovaných štúdií (RCT) sa uskutočnila na vyhodnotenie účinnosti cvičenia na kognitívne funkcie u pacientov s diagnózou AD.
Metódy: Prehľadali sa bibliografické databázy (PubMed, Cochrane Library and Embase a Web of Science) a štyri čínske databázy (údaje Wanfang, CBM, CNKI a VIP), aby sa identifikovali RCT publikované v akomkoľvek jazyku medzi 1. januárom 1960 a januárom. 1, 2018. Zahrnuté boli iba recenzované články a RCT. Zozbierané údaje analyzoval Review Manager (5.3).
Výsledky: Celkovo bolo z 13 RCT zaradených 869 pacientov s diagnózou AD. Pacienti v intervenčnej skupine dostali čisté cvičebné intervencie a kognitívny test. Hoci medzi štúdiami existovala heterogenita intervenčných metód a kognitívnych opatrení, metaanalýza (sedem štúdií) podporuje pozitívne účinky fyzickej aktivity na kognitívne funkcie pacientov s AD (priemerný rozdiel [MD] = 2,53, 95 % CI = 0,84 až 4,22 , test celkového účinku: Z=2,93 [P=0,003]). Osem štúdií preukázalo, že cvičenie zlepšuje kognitívne funkcie u jedincov s AD. Zvyšných päť štúdií však nepreukázalo priaznivý účinok cvičenia na kognitívne funkcie u pacientov s AD.
Záver: Táto metaanalýza a systematický prehľad ukázali, že cvičebná intervencia môže zlepšiť kognitívnu funkciu AD alebo spomaliť pokles kognície; tento vzťah však nebol vždy pravdivý v rámci štúdií. RCT s jasnými intervenčnými kritériami, veľkými vzorkami a dlhodobým sledovaním sú v budúcnosti potrebné na preukázanie prínosu cvičenia pre kognitívne funkcie u pacientov s AD.
(Clin Interv Aging. 2018 Sep 4;13:1593-1603)
Čo je veda a ako jej porozumieť?
LIcencia publikovaného článku, pravidlá zdieľania a použitia