Pozadie: Porucha pozornosti/hyperaktivita dospelých (ADHD) bola v roku 2013 pridaná ako diagnóza do Diagnostického a štatistického manuálu duševných porúch verzie 5 (DSM5), čím sa ADHD, ktorá bola klasicky známa ako detská porucha, stala celoživotná porucha. Tí, ktorí trpia týmto stavom, vykazujú veľmi špecifické črty správania, ktoré sa prejavujú ako návyky životného štýlu; vykazujú tiež komorbidity, ktoré môžu byť príznakmi a/alebo dôsledkami určitého životného štýlu.
Materiály a metódy: Cieľovou populáciou boli dospelí vo veku 18-65 rokov. Celková vzorka bola 1 012 (507 mužov a 505 žien). Na vyhodnotenie súčasných symptómov ADHD a dotazníka týkajúceho sa životného štýlu súvisiaceho s ADHD, cvičenia, užívania drog a stravovania sa použila škála ADHD Self-Report Scale (ASRS V. 1.1).
Výsledky: ASRS skóre 4-6 bodov sa zistilo u 11,4 % mužskej populácie a 9,7 % ženskej populácie (5-6 bodov poukazuje na symptómy veľmi vysokej intenzity). Skóre 6, najvyššia intenzita symptomatológie, bolo zistené u 1,18 % mužov a 0,99 % žien. Pohlavné rozdiely v skóre neboli štatisticky významné. Pokiaľ ide o vlastný životný štýl, vypočítali sme usporiadanú logistickú regresiu a pomery šancí tých, ktorí mali skóre ASRS > 4. Tí, ktorí mali vyššie skóre ASRS, mali vyššiu mieru nezdravého životného štýlu a nedostatočnej výživy s vysokou konzumáciou sladkostí. Zistili sme aj paradoxné zistenie, ktoré nie je v súlade so súčasnou literatúrou o poruche – nižšia miera fajčenia cigariet u ľudí s vyššou symptomatológiou ADHD.
Záver: Zistilo sa, že niekoľko špecifických životných štýlov je spojených s vyššími príznakmi ADHD, ako je nedostatočná výživa a užívanie kanabisu. Ostatné faktory klasicky spojené s poruchou, ako je závislosť od kokaínu a nikotinizmus, boli v českej vzorke buď nevýznamné alebo prekvapivo menej výrazné. Respondenti so sklonom k ADHD však uviedli, že sú fyzicky aktívnejší, čo zodpovedá klinickému obrazu hyperaktivity, ale kontrastuje s literatúrou, ktorá uvádza sedavý životný štýl s ADHD.
Neuropsychiatr Dis Treat. 2018 Jan 15;14:293-299.
Čo je veda a ako jej porozumieť?
LIcencia publikovaného článku, pravidlá zdieľania a použitia