Účasť mladých športovcov na súťažných športoch je čoraz bežnejšia a toto zvýšené zapojenie vyvoláva obavy z výskytu pretrénovania a športových zranení.
Keďže tieto problémy nie sú dostatočne pochopené, táto štúdia analyzovala variabilitu srdcovej frekvencie, vzťah medzi stresom a zotavením a výskytom športových zranení počas tréningového makrocyklu mladých šprintérskych a vytrvalostných plavcov.
Metódy: Tridsať dospievajúcich plavcov (vo veku 12 až 17 rokov) bolo rozdelených do dvoch skupín nasledovne: šprint (n = 17) a vytrvalec (n = 13). Subjekty boli hodnotené počas 20 týždňov na základe nasledujúcich troch rozvrhov: všeobecný, špecifický a kompetitívny. Okrem variability srdcovej frekvencie a výskytu športových zranení sa na analýzu stresových/zotavovacích stavov u športovcov použil RSQA. Všetky postupy boli vyvinuté na začiatku a na konci každého kroku periodizácie.
Výsledky: Skupina Sprint vykazovala zníženú štandardnú odchýlku normálno-normálnych tepov (73,0 ± 6,6 vs. 54,1 ± 3,5 ms; p < 0,05) a strednú mocninu po sebe nasledujúcich rozdielov (55,3 ± 6,2 vs. 42,0 ± 3,7 ms; p < 0,01) od obdobia všeobecnej prípravy do času súťaže. Monitorovanie regenerácie a stresu bolo ovplyvnené iba periodizáciou plaveckého tréningu (p < 0,05). Počas všeobecného obdobia boli rozdiely medzi stupnicami zotavenia a stresu priamo korelované s druhou mocninou po sebe nasledujúcich rozdielov (r = 0,576; p = 0,001), štandardnou odchýlkou okamžitej variability medzi údermi (r = 0,521; p = 0,003) a trojuholníkový index (r = 0,476; p = 0,008). Rozdiely medzi všeobecnou mierou zotavenia a stresu boli nepriamo korelované s geometrickými indexmi po špecifickom tréningovom období. Okrem toho skupina Sprint vykazovala vyšší výskyt športových zranení ako skupina Endurance (0,0214 ± 0,0068 vs. 0,0136 ± 0,0050 prípadov/1000 hodín).
Záver: Šprintérsky tréning bol spojený s progresívnou aktiváciou sympatického nervového systému, ako aj vyšším výskytom športových zranení v porovnaní s vytrvalostným plávaním počas tréningového makrocyklu.
(Phys Sportsmed. 2018 Sep;46(3):374-384)
Čo je veda a ako jej porozumieť?
LIcencia publikovaného článku, pravidlá zdieľania a použitia