Hoci výskumníci už predtým analyzovali osobitosti problematického používania internetu a závislosti od internetu, v literatúre stále neexistuje všeobecná zhoda, pokiaľ ide o účinnosť psychologických intervencií pri závislosti od internetu u dospievajúcich.
Táto štúdia sa snažila prostredníctvom metaanalýzy preskúmať účinky intervenčných programov na závislosť od internetu/smartfónov u adolescentov.
Metódy: Hľadali sme MEDLINE (PubMed), EbscoHost Academic Search Complete, ProQuest a PsycARTICLES pomocou kombinácie „internetová závislosť alebo závislosť od telefónu“ A „intervencia alebo liečba“ ALEBO „terapia“ ALEBO „program“ A „adolescenti“ a kombinácia nasledujúcich hľadaných výrazov: „patolog_“, „problém_“, „závislý_“, „kompulzívny“, „závislý_“, „video“, „počítač“, „internet“, „online“, „intervencia“, „liečba_, “ a „terapia_.“ Štúdie identifikované počas vyhľadávania boli preskúmané podľa kritérií a bola vykonaná metaanalýza šiestich vybraných prác publikovaných v rokoch 2000 až 2019. Zahrnuté boli iba štúdie s kontrolnou/porovnávacou skupinou, ktorá vykonala predintervenčné a postintervenčné hodnotenia.
Výsledky: Zahrnuté štúdie ukázali trend k priaznivému účinku intervencie na závažnosť internetových závislostí. Metaanalýza naznačila významné účinky všetkých zahrnutých randomizovaných kontrolovaných štúdií (RCT) a ich vzdelávacích programov.
Závery: Psychologické intervencie môžu pomôcť znížiť závažnosť závislosti, ale na identifikáciu účinnosti kognitívno-behaviorálnej terapie sú potrebné ďalšie RCT. Táto štúdia poskytuje základ pre rozvoj budúcich programov zameraných na problémy so závislosťou medzi adolescentmi.
(J Behav Addict. 2019 Dec 1;8(4):613-624)
Čo je veda a ako jej porozumieť?
LIcencia publikovaného článku, pravidlá zdieľania a použitia